Museo, patsas, polku & Kaksi kukkulaa -kiertoliittymät

Museo

Sarkia-museo on kutoja Hilda Runnin mökki, jossa runoilija asui kummiensa (Hildan ja tämän äidin Tilda-mummon) hoivissa jäätyään 14-vuotiaana orvoksi. Kalle sai asuttavakseen porstuan peräkamarin.

Sittemmin mökin osti Manda Haavisto, joka huhtikuussa 1959 myi sen Sarkia-seuralle. Rakennus kunnostettiin museoksi urjalalaisen Suomen Museoliiton neuvojan Arvo Kytölän ohjeiden mukaan.

Viime vuosina Kiikan Lions Club on kunnostanut Sarkia-museon vanhaa navettarakennusta. Leijonat ovat häärineet runoilijan lapsuudenkodin pihapiirissä aiemminkin. ”Ensi kerran museon hyväksi tehtiin mittava määrä talkootöitä 1968. Tällöin toteutimme mökin kunnostustalkoot”, vuoden 2013 LC Kiikan presidentti Ilkka Sarjomaa kertoo.

Museossa on mm.

• Runoilijan kirjoituskone. Esillä tapahtumien yhteydessä.
  • Runoilijan äidin Aleksandra Sulinin rukki, kiikkalaista mestarityötä
  • Lauri Santun litografia runoilijasta. Taulun takaa on vielä juuri ja juuri luettavissa teksti: ”Kaarle Sarkia kävi luonani Kulosaaressa kaksi kertaa kesäkuussa 1944. Silloin tein hänestä lyijykynäpiirroksen. Kerran hänen saavuttuaan kello 11 sanoin: ”Sinäpä vaikutat pirteältä”. Hän vastasi: ”Onko se ihme, kun olen ottanut 2 pervitiinitablettia!”. Koska olen lausujana yrittänyt tulkita runoutta, oli minulle erittäin antoisaa saada keskustella hänen kanssaan ja kuulla, miten herkästi ja kauniisti hän lausuen tulkitsi omia runojaan. Se oli ihana elämys! Vuonna 1946 keväällä tein tämän litografian em. piirroksen pohjalta. Niitä on painettu yhteensä 50 kpl ja tämä, jonka lahjoitan Sarkia-Seuralle, on niistä kolmastoista.
    Rajakylässä 13.3.1970 Lauri Santtu
  • Anja Ahon kipsiveistos ”Ajattelija” vuodelta 1958.
    Hopealaatassa teksti: ”17.7.1960 Sarkia-Seuralle Suoma & Vilho Kyttä”.
  • Runoilijan koulussa tekemä paperiveitsi.
    Varressa teksti: Kalle Sulin II a 14.
  • Laakeriseppele, laskettu muistomerkin paljastustilaisuudessa 17.7.1960.
    Nauhoissa teksti: Kaarlo Sarkia. Suuren runoilijan ja kauneuden julistajan kuolemattomalle muistolle. WSOY
  • Lyijykynäpiirros Hilda Runnista, piirtänyt Eeva Kyttä.
    Tekijä lahjoittanut piirroksen Sarkia-Seuralle v.1960.
  • Valokuva Kulmutilan kylästä 1900-luvun alussa.
  • Valokuva Hilda Runnista ja Hildan veljenpojasta Antero Laineesta 1910-20 -luvulta. Valokuvat lahjoitti Eeva Kyttä

Tietoja Sarkia-museon rakennushistoriasta 17.10.2019

Patsas

Runoilijan äidin palveluspaikkana oli Aadolfi Mäkelän mökki ja tälle paikalle on pystytetty Kauko Räikkeen 1959 veistämä ja Jalo Jokisen lahjoittama Sarkia-patsas. Patsas paljastettiin 1960. Lähellä tietä on myös Pegasos-viiri, runoratsu.

Polku

Polku toteutettiin vuonna 1989 museon läheisyyteen ja sen pituus on noin 3 km. Polulla on runot Kotisauna, Maisema, Rukkilaulu (museon sisällä), Äetstäjäpoika, Notturno ja Elokuun ilta.

Museon avaimet, tiedustelut, varaukset ja tilaukset

Sarkia-Seura
p. 040 522 3752, 050 376 1729

Museon osoite on Sarkiantie 199, 38300  Sastamala

Kaksi kukkulaa -kiertoliittymät

Kiikan keskustaa halkovalla Pohjanmaantiellä on kaksi kiertoliittymää, joiden ulkoasun innoittajana on ollut Sarkian kokoelmien ulkopuolella julkaistu runo ”Kaksi kukkulaa”. Kiertoliittymät vihittiin käyttöön 23.10.1999. Kiertoliittymien viheriön kukkulan (sijaitsee lähellä Kannaria) ja karun kukkulan (sijaitsee lähellä Kiikan (Kokemäenjoen ylittävää) siltaa) tarkoituksena on tuoda turvaa ja viihtyisyyttä.

Viheriöön kukkulaan on “ilmestynyt” mitä erilaisimpia vuodenkiertoon liittyviä taideteoksia, jotka ovat ilahduttaneet ohikulkijoita ja ne ovat saaneet myös julkisuutta paikallislehdissä. Tammikuussa oli jäälyhtyjä valonauhalla; pääsiäisenä pupuja & porkkana; vappuna ilmapalloja & serpentiiniä; juhannuksena pienoisjuhannussalko, kanoja ja kanoille kanala; syyskuussa kanat olivat saaneet seurakseen ämpäreistä taiteiltuja kärpässieniä, joulun aikaan kiertoliittymässä oli joulukuusia & kuusista tehtyjä tonttuja tonttulakein.

Taitaa olla paikallinen “Banksy” kyseessä, käy vain tekemässä jotain, mutta ei halua huomiota eikä siitä mitään ilmoita. Sitaatti on lainaus Alueviestin 22.1.2021 artikkelista, jossa asiasta kertoo kiikkalainen Eeva Raukko. Sarkia-Seura on kiitollinen näille tuntemattomille taitelijoille.

Avoimet kylät -päivänä 11.6.2022 paljastettiin vihdoin Kaksi kukkulaa -opastaulu Kannarin seinässä (os. Meijerinahde 1, Kiikka). Kannari tunnettiin aiemmin Kiikan kansakouluna, jota myös Kaarlo Sarkia aikoinaan kävi.